3 tips om het vakantiegevoel vast te houden

vrijdag 24 mei 2013 12:17:25 Europe/Berlin

Voordat ze het wist was alles zoals voorheen; de dagen vullen zich weer met allerlei verplichtingen rondom werk, gezin, school, familie en vrienden. Ze merkt dat tijd voor zichzelf er als eerste bij in schiet, terwijl ze weet hoe belangrijk die me-time momenten zijn. Hoe kan ze ervoor zorgen dat ze het vakantiegevoel langer kan vasthouden?

Niet alleen Inge neemt zich na de vakantie voor om relaxter te leven. Dat heerlijke vakantiegevoel zorgt ervoor dat u zich fitter voelt, energieker en in balans. Logisch dus dat u dit ‘gezonde’ gevoel wilt vasthouden. Maar dat valt niet altijd mee. Doordat u al snel weer in de dagelijkse sleur terechtkomt, stapt u ook weer in die doordenderende trein. Uiteindelijk voelt u zich ’s avonds vaak te moe om nog iets voor uzelf te doen. 

Hier zijn drie tips om het vakantiegevoel langer vast te houden:

1. Onderzoek wat allemaal ‘moet’ van uzelf.
Wees eens bewust van het ‘heilige’ moeten. Vaak zijn het dingen die we onszelf opleggen: u komt thuis van het werk en u ‘moet’ eerst even de tweets of mails bekijken, voordat u gaat koken. Of u voelt zich verplicht die avond naar de yogales of sportschool te gaan. Dit zijn juist de dingen waardoor u het gevoel heeft geleefd te worden. U ‘moet’ ze doen, dus geniet er ook niet van. Vraag uzelf eens af wat u kunt loslaten.

2. Doe meer dingen die energie geven.
Als u opgeladen blijft, kunt u veel meer aan en voelt u zich niet zo snel moe. De work-life balance experts zeggen: ‘80 procent van wat u doet, moet energie opleveren anders houdt u de combinatie van werken en gezin niet vol.’ Dat betekent dus dat u meer dingen gaat doen waar u energie van krijgt, waar u blij en gelukkig van wordt. Bijvoorbeeld uw favoriete sport, een gezellig etentje met een vriendin of een frisse boswandeling.

3. Plan uw energie oplaadmomenten in.
Maak eens een lijstje met vijf dingen die u energie geven: wat wilt u een vaste plek geven in het dagelijkse leven? Maak vaste afspraken met uzelf voor uw energie oplaadmomenten.

Inge heeft deze drie tips opgevolgd en mailde mij vorige week: “Ik ben thuis gaan kijken welke energie oplaadmomenten in mijn weekplanning passen. Zo heb ik een oppas gezocht en ben ik écht tijd voor mijzelf gaan maken. Het is niet alleen maar bij een goed voornemen gebleven! En: ik ben inmiddels weer gaan schilderen en lezen ter ontspanning.”

Geplaatst in Moeder door

Janneke Swart

Post Comments

Verstuur reactie




* Verplichte velden