Overgewicht bij kinderen

donderdag 29 november 2012 15:12:25 Europe/Berlin

In mei 2012 is er voor de jeugdgezondheidszorg (JGZ) een nieuw protocol voor kinderen met overgewicht gepubliceerd. Naar verwachting zal er de komende tijd op alle JGZ organisaties, zoals consultatiebureaus en GGD’s, aandacht aan overgewicht worden besteed.

Een richtlijn om overgewicht te voorkomen is ‘boft’; meer Bewegen en Buiten spelen, regelmatig Ontbijten, geen gezoete Frisdranken, zo min mogelijk Fastfood, minder voor Televisie en computer zitten en minder energierijke Tussendoortjes.

Wat kunt u als ouder daar nu zelf aan doen?

  • Probeer kinderen zoveel mogelijk te laten bewegen en buitenspelen. Laat een kind vanaf twee jaar zoveel mogelijk zelf lopen en gebruik vanaf drie jaar geen buggy meer. Zorg dat – bij zowel jonge als oudere kinderen – het televisiekijken en computergebruik beperkt blijft tot maximaal twee uur per dag.
  • Moedig kinderen aan om te voldoen aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen. Dit wil zeggen: dagelijks minimaal één uur matig intensief inspannende lichaamsbeweging zoals voetballen, dansen, skateboarden of hardlopen, waarbij de beweging ten minste twee maal per week gericht moeten zijn op het verbeteren of handhaven van de lichamelijke conditie (kracht, lenigheid, coördinatie), zoals bij fitness.
  • Laat een kind elke dag ontbijten en eet op vaste tijden. Geef zo min mogelijk gezoete dranken of verdun bijvoorbeeld vruchtensap met water. Eet niet te vaak fastfood en energierijke tussendoortjes zoals koek, chips en chocolade.

Heeft u vragen over overgewicht bij kinderen? Bespreek deze dan met uw huis- of consultatiebureauarts. Zij kunnen u indien gewenst naar een (kinder-)diëtist doorverwijzen.

Geplaatst in Kind door

Nicolet Klaaysen

Post Comments

Verstuur reactie




* Verplichte velden