Suiker; een zoete verleider

woensdag 7 mei 2014 11:39:16 Europe/Berlin

Zo is een voortdurend aanbod van suiker slecht voor het gebit en levert het veel calorieën die overgewicht kunnen veroorzaken, wat vervolgens het risico op het ontstaan van diabetes mellitus en kanker verhoogt.

 

Over de negatieve effecten van suiker wordt regelmatig geschreven, zoals in het NRC van 22 maart 2014. In dit artikel wordt onder andere geschreven over de glycemische index (GI). Alle suikers, oftewel koolhydraten, worden in het lichaam afgebroken tot enkelvoudige suikers zoals glucose. Glucose is een essentiële brandstof voor de hersenen en het zenuwstelsel. De GI geeft aan hoe snel koolhydraten in de darm worden afgebroken en als glucose in het bloed worden opgenomen. Om vervolgens de glucose vanuit het bloed in de cellen op te nemen is insuline nodig. Bij een hoge GI stijgt de glucosespiegel van het bloed dus sneller en wordt er een grotere schommeling in het insulinepeil verwacht dan bij een lage GI. Brood, cornflakes en popcorn zijn voedingsmiddelen met een hoge GI en pasta, peulvruchten en fruit zijn voedingsmiddelen met een lage GI. Factoren die invloed hebben op de GI van een voedingsmiddel zijn bijvoorbeeld de bereidingswijze, de temperatuur, hoe lang iets gerijpt heeft, de snelheid van de darmpassage en wat er nog meer tegelijkertijd is gegeten of gedronken.

 

Uit wetenschappelijk onderzoek is onvoldoende bewijs gevonden dat een voeding met een lage GI het risico op chronische ziekten zoals diabetes mellitus ook werkelijk vermindert. Hierdoor vindt de gezondheidsraad dat de GI nog niet in een dieetadvies kan worden toegepast.

 

Wel is het belangrijk om niet te veel suiker te gebruiken. In maart 2014 heeft de World Health Organization (WHO) geadviseerd om het dagelijks gebruik van suiker te beperkten tot maximaal 10 procent van de totale dagelijkse energie-inname. Er wordt gesuggereerd dat een beperking tot onder de 5 procent gezondheidsvoordeel oplevert. Deze 5 procent komt bij een volwassene met een gezond gewicht overeen met het dagelijks gebruik van 25 gram suiker (ongeveer vijf suikerklontjes). De suiker die we binnenkrijgen wordt geleverd door de natuurlijke suikers in onbewerkte voedingsmiddelen zoals groente, fruit, honing en vruchtensappen en de verborgen suikers in bewerkte voedingsmiddelen zoals bijvoorbeeld koekjes, ijs, chocolade en frisdrank. Ter illustratie 1 glas frisdrank levert al 4 klontjes suiker.

 

Ondanks ons verlangen om te voldoen aan de behoefte van zoet, is het dus goed om niet aan die behoefte te voldoen.

Geplaatst in Voeding en dieet door

Janneke Swart

Post Comments

Verstuur reactie




* Verplichte velden