Slank maar lekker eten tijdens de feestdagen

vrijdag 22 november 2013 14:53:52 Europe/Berlin

Neem nou Stefan. Hij is al langere tijd aan het afvallen en ziet elk jaar erg op tegen de feestdagen. Twee jaar geleden is hij zelfs 4,2 kilo aangekomen! Hij gaat elk jaar met een groep vrienden op vakantie waarbij één vriendin heel lekker kan koken. Het typische is dat de omgeving altijd precies weet wie van lekker eten houdt en deze vriendin dan ook speciaal aan hem steeds hapjes blijft aanbieden, die hij vervolgens niet kan weigeren. Vorig jaar had hij zich voorgenomen om alles alleen te proeven en verder extra te gaan wandelen en mountainbiken. Na een heerlijke vakantie bleek dat gelukt te zijn; hij viel zelfs 0,7 kilo af!

 

Hoe voorkomt u die extra kilo’s? Zorg er ten eerste voor dat u regelmatig blijft eten en geen ontbijt of lunch overslaat. Door drie hoofdmaaltijden te nemen, voorkomt u tussendoor erge trek en hiermee een grote behoefte aan zoetigheid. Kookt u zelf, kies dan voor magere producten. Van vrijwel alle sauzen, kazen, mayonaise, roomsoorten, enzovoorts, zijn tegenwoordig magere varianten verkrijgbaar die minder calorieën bevatten, maar prima smaken.

 

Misschien is het een goed idee om ter compensatie van een calorierijke maaltijd een wandeling te maken? Onthoud dan wel dat u met een uur wandelen slechts 175 kilocalorieën verbrandt en dat 1 oliebol al 160 kilocalorieën bevat. Als u bent uitgenodigd om ergens te komen eten en u dus niet zelf kunt kiezen wat u voorgeschoteld krijgt, neem dan vooraf alvast een kop groentesoep of salade. Geniet gerust van alles wat u proeft, maar neem kleine porties, eet langzaam en bewust. Als u eet duurt het ongeveer vijftien tot twintig minuten voordat u verzadigd bent. Als u rustig eet bent u eerder verzadigd, eet u minder en krijgt u dus minder calorieën binnen.

Geplaatst in Goede voornemens door

Janneke Swart

Post Comments

Verstuur reactie




* Verplichte velden