Doorzettingsvermogen en wilskracht

maandag 30 december 2013 13:01:53 Europe/Berlin

Ik herinner me nog dat Sander een afspraak bij mij had vanwege bloedarmoede, ontstaan door een  ijzergebrek. De huisarts wilde starten met een ijzerpreparaat, maar Sander was ervan overtuigd dat hij dat door middel van aanpassingen in de voeding zijn ijzergehalte in het bloed kon verhogen. Er moesten behoorlijk veel dingen in de voeding veranderen, omdat er verschillende factoren in de voeding zijn die invloed hebben op de opname van ijzer uit de voeding. Hij moest koffie, thee en de calcium uit bijvoorbeeld melkproducten vermijden, omdat deze voedingsmiddelen de opname van ijzer verlagen. Hij moest voedingsmiddelen gebruiken die rijk aan ijzer zijn zoals vlees, volkorenbrood en appelstroop. Verder moest hij bij de verschillende maaltijden ook fruit of sinaasappelsap gebruiken, omdat de aanwezigheid van vitamine C de opname van ijzer uit voedingsmiddelen verbetert. Vol goede moed en vastberaden, paste Sander zijn voeding aan. Na drie maanden had hij zijn ijzer voldoende verhoogd en was het gebruik van een ijzerpreparaat niet meer nodig. Hij zei zelf: “Ik heb maar één lichaam en daar moet ik goed voor zorgen.”

 

Uiteindelijk maakt het niet uit wat u wilt bereiken, of dat nou afvallen, meer bewegen of iets anders is. Alleen als u het echt graag wilt, dan kunt u het veranderen. Het is belangrijk om te beseffen dat als u ergens geen last van hebt, dat de motivatie om iets te veranderen ontbreekt.

 

Let wel: eetgedrag veranderen is een van de moeilijkste gedragsveranderingen! Er zijn veel emoties aan verbonden en dat maakt het moeilijk, maar niet onmogelijk.

Geplaatst in Goede voornemens door

Janneke Swart

Post Comments

Verstuur reactie




* Verplichte velden